Blogg

Finnmark er norgesferien for deg som ikke ønsker å bruke ferien på å stampe etter en bobil

Tre rein på Finnmarksvidda

La oss bare få det avklart med en gang: Hvis du er gira på å sjekke ut Finnmark, så trenger du bil og myggmiddel. Avstandene er store, og vi kjørte opp til 40 mil på en dag. Var det verdt det? Ja. Naturen er spektakulær, fra store vidder inne i fylket, til vakker og steinete natur ved kysten med de vakreste sandstrendene her og der, museer finnes det og.

Sjekk ut den vakre naturen i Finnmark filmet fra drone.

Vi tok direktefly fra Gardermoen til Kirkenes. Både SAS og Norwegian flyr hit, og Widerøe flyr en melkerute for de som er interessert i den opplevelsen. Vi bodde privat og var forberedt på at hvis vi skal oppleve finnmark, så innebærer det bil. Første dagen tok vi som en tur fra Kirkenes til Tana hvor vi skulle bo. Vi tok oss god tid, blant annet dro vi innom Finland for å proviantere, men før det, så dro vi innom grensen til Russland. Det vil si, vi kom ikke frem til grensen, for det var litt strengt der. Fun fact: Det er ikke lov å krysse grensen til fots. Deretter stoppet vi ved Skoltesamisk museum. Vi har dessverre ingen bilder derifra, men museet anbefales for de som er interessert i historie og den samiske kulturen. Det var flere ting som satte spor etter det besøket. Det ene var at jeg vet fortsatt ikke hvordan de dro garn under isen, og at reinen ble flyttet fra kysten og inn i landet når myggsesongen var over. Det sier mye! Deretter kjørte vi til Bugøynes, en gjemt perle ved kysten. Her var det en flott strand hvor barna tok seg tid til å bade. Vi voksne kjente på kroppen at det var ikke like viktig for oss å bade i havet som kanskje holdt 10 grader…

Det første du møter på når du har passert grensen inn til Norge er det Ukrainske flagget.

Dag to var en innedag på grunn av været. Greit det, for å bli kjent med Tana. Tanas største attraksjon må være broen, Tana Bru. Veldig flott bru, og det er en fin rasteplass rett ved med gapahuk og grillemuligheter. Du kan se Tana bru på nært hold i videon. Tana er en ganske stor bygd i finnmarksammenheng, så jeg anbefaler å stoppe her for å proviantere.

Tana Bru på en solskinnsdag.

Dag tre gikk til Berlevåg. For å komme seg dit kjørte vi over vidda. Det i seg selv var en opplevelse. Det høyeste punktet på fjellovergangen var rett over 300 meter, men det var ikke en buske å se, og det er jo litt rart når jeg selv bor i skogen på 320 meter. Fordelen med vidda er at veiene er oversiktelig, så om du skulle møte på en bobil som tøffer av gårde i 60 kilometer i timen, så tar det ikke lange tiden før du er forbi. Vi stoppet i Kongsfjorden hvor vi tok en kopp kaffe og vaffel på en trivelig kafe, på nedkjøringen så vi og det jeg vil påstå er den grønneste øya i Norge, Kongsøya. Veldig spesielt å se noe så grønt i et ellers steinete landskap. Siden jeg kjørte, så ble det dessverre ikke noe bilde av den, så du får bruke fantasien, eller google. Deretter kjørte vi videre langs kysten mot Berlevåg. Landskapet her er ulikt alt annet jeg har sett med steinformasjoner som best kan beskrives som spiker og kniver fra fjellet og ned mot havet, og veien deler dette i to. Her stoppet vi igjen i Risfjorden hvor kidsa igjen kunne bade. Kanskje var vannet 11 grader i dag? Jeg sjekket ikke, det regna.. Deretter dro vi innom Kjølnes fyr og tok en titt. Var litt spesielt å stå ved fyret og se rett nordover, og der vet du at Svalbard er, og etter det Nordpolen. Berlevåg er en fin liten fiskeribygd. Det var og et musem der hvor vi fikk mye kunnskap om hvor viktig fisken er for Berlevåg. Ja, også har de verdens nordligste togbane der! Ikke at den er så lang, men det er da noe. Museet heter Berlevåg Havnemuseum.

Kiberg er et lite fiskesamfunn med en flott sandstrand.

Dag fire ble brukt til fottur. Vi parkerte ved «tursti til rullesteinfjæra» som du kan søke opp på google maps. Deretter gikk vi innover mot *trommevirvel*, rullesteinfjæra! Det tar ca to timer å gå (føltes det som). Rullesteinfjæra er en veldig spesiell fjære med veldig mange flotte rullesteiner i forskjellige lyse farger. Og rett i nærheten var det noen ville steinformasjoner som barna kunne klatre på. Og andre fly litt drone rundt. Tar du turen, la steinene ligge, så de som kommer etter deg og kan se det samme som du så.

Dette bildet har en tom alt-tekst; dets filnavn er Jon-Arne-Iversen-4-1024x576.jpg

Rullesteinfjøra er en flott lekeplass!

Dag fem var nok en langtur. Denne gangen til Vardø. Nok en fin tur med mye flott landskap, rein og noen havørner. Vi stoppet i Kiberg, som hadde en strøken strand hvor barna igjen kunne bade. Det var laaaaanggrundt, som dere og kan se i videoen. Jeg aner ikke hva temperaturen var, for jeg skjønte på dag fem at man drar ikke til Finnmark for å bade. Når vi kom til Vardø, så spiste vi på en familiedrevet restaurant og siden vi var seks personer, så fikk vi beskjed om at vi måtte snakke sammen om hvilke retter vi ønsket å spise, for kokken tilbereder ikke fler enn tre forskjellige retter. Egentlig litt morsom opplevelse. Heldigvis kom kokken og sa at vi kunne bestille så mange forskjellige retter vi bare ønsket, siden vi var de eneste gjestene. Veldig trivelig. Så var det museum igjen, først til Vardø Fort, som den dag i dag er betjent av personell fra forsvaret. Her kunne vi lese om historien til fortet, og hvorfor fortet er så viktig. Deretter tok vi turen til Steilneset minnested, et minnested dedikert til 91 mennesker som ble dømt til døden for heksekunst. Og ja, vi er på det nivået om de fløt eller sank.

Dette bildet har en tom alt-tekst; dets filnavn er Jon-Arne-Iversen-7-1024x577.jpg
Bading med Barentshavet som bakgrunn. Etter det kommer Svalbard, så Nordpolen.

Dag seks var tilbake til Kirkenes for å fly sørover.

Ps: Hvis du vil fly drone, merk at det ikke er lov å fly drone i Varangerhalvøya nasjonalpark. Jeg har ikke sjekket forskriften for de andre nasjonalparkene i fylket, for der var jeg ikke.

Om forfatteren Jon Arne Iversen

Jeg har som mål å få med meg så mye som mulig av Norge, og nå mangler egentlig bare deler av Vestlandet. På turene tar jeg enten med min familie eller venner, men de som alltid er med, er noen droner så jeg får filmet hvor flott vi har det i Norge.