Blogg

Norgesferie Eventyr: Utforsk Sør-Norge Dag for Dag

De fleste reiser innebærer turer til og fra destinasjoner. Men hva med å tilbringe hver dag av ferien på et nytt sted? Min kjæreste arrangerte en slik unik tur for å utforske Norge, og det var «ingen vei tilbake». Turen vår var en rundreise, slik at vi kunne se så mange nye plasser i Norge som mulig på en uke. Det fine med denne ruten er at du kan starte den fra hvilket som helst punkt, som kan være praktisk for deg som leser dette. Vår rute tok oss gjennom Kristiansand – Oslo – Flåm – Bergen – Stavanger – Kristiansand.

Første stopp var Oslo.
Før denne lille Norgesferien hadde jeg en lang reise fra Russland til Norge, så vi planla mye fritid i byen for avslapning. Vi bodde på et hotell ved vannkanten og med vakker utsikt. Hotellet vi bodde på var «THE THIEF». Før dette hadde jeg kun vært på Oslo Lufthavn, så hotellets beliggenhet var perfekt for mitt første bekjentskap med byen. Vi tilbrakte vår første kveld i byen ved å spasere langs Aker Brygge som var vakkert belyst.

Vi viet den andre dagen til å besøke Kontiki-museet, spiste middag i Mathallen Food Hall, spaserte i Vigeland skulpturpark, så Det Kongelige slott og hadde oss en tur på «THIEF SPA».

Da vi dro fra Oslo, var neste stopp Flåm. Hvis du reiser fra november til april, sørg for å dra om morgenen, da føre kan være litt dårlig på grunn av is og snø. Hvis du reiser om sommeren, kan jeg bare misunne deg, da du vil møte fantastisk natur underveis. Jeg ble imponert over hvordan den snødekte veien og en snøstorm ga plass til blomstrende grøntområder.

Vi ankom Flåm nesten ved solnedgang, men før ankomst, dro vi innom utsiktspunktet, Stegastein, med utsikt til eventyrlige fjorder. Det anbefales sterkt dersom man kjører til Flåm!

En så imponerende begynnelse overskygget imidlertid ikke etterfølgende inntrykk, men forberedte heller til en ny uvanlig og minneverdig opplevelse.

Vi spiste middag på ÆGIR BryggeriPub. Jeg ble så imponert over interiørdesignet i restauranten, peisen i midten av rommet, setene laget av stubber, og selvfølgelig den deilige maten.

Det ventet oss en uvanlig middag her. Ægir «Viking planka». De brakte oss fem retter og hver rett ble servert med en bestemt type øl. Det er vanskelig å beskrive overraskelsen min da jeg så sjokoladedesserten og ølet som tilhørte den. Jeg anbefaler absolutt å benytte deg av dette tilbudet, og vil gjerne dra tilbake igjen, kun for middagen.

For å brenne litt kalorier etter vi hadde spist, gikk vi rundt i sentrum ved jernbanestasjonen, blant de flotte glitrende lysene. Flåm er et sted hvor det er bedre å legge seg tidlig, slik at du er klar til å legge ut på en reise for å oppleve naturens fantastiske skjønnhet om morgenen.

Dagen etter dro vi til Undredal, som selger lokalprodusert geitost, meieri- og kjøttprodukter. Jeg anbefaler deg å dra dit for å se utsikten til fjordene fra denne plassen, men også smake på den nydelige brunosten. Fjordene her er unike og fascinerende. Vi brukte store deler av dagen på jakt etter fossefall i regionen og Jeg kan bare forestille meg hvor vakre de er om våren og sommeren (vi dro i November).

En annen fantastisk aktivitet var den flytende glassbadstuen (FjordSauna) med utsikt til fjordene. Det er definitivt den fineste badstuen jeg har vært på. Badstuen har en glass luke i gulvet, som mannen min svømte inn i etter å ha hoppet i det iskalde vannet fra taket på badstuen. Det vi gjorde feil var at vi dro til badstuen om morgenen før en lang reise. Jeg anbefaler en badstue etter en kveld i baren, men ikke før en lang reise.

Kulinarisk opplevelse på Flåm
Å få servert middag er fint!
Flåmsbrygga restaurant

Utsikt til fjordene i Undredal
Fossefall i Aurland
Utsikt fra toppen av FjordSauna

Deretter var vi på vei til Bergen. Du må kjøre langs denne veien i dagslys for å nyte utsikten. Jeg ville stoppe og ta bilder hele tiden!

I Bergen overnattet vi kun en natt på Hotel Oleana som ligger i sentrum. Når vi kom til Bergen var helg, så det var ganske mye støy om natten. Men hvordan kunne det vært annerledes i en by med så mange studenter? 😀

Til vår overraskelse møtte Bergen oss med solskinnsvær uten en eneste dråpe regn!
En dag i denne store historiske byen er ikke nok til å se alle severdighetene i byen og naturen. Derfor kommer vi definitivt tilbake dit igjen. Vi rakk å gå langs bryggen og ta bilder av blant annet de berømte fargerike bryggegårdene.
Sverresborg i Bergen
Wow! «Sverd i Fjell»
Neste stopp var Stavanger. Først og fremst var vi innom for å se de enorme sverdene på Hafrsfjord i Stavanger. «Sverdt i fjell».
Vi sjekket inn på Clarion Hotel ved bryggen i Stavanger, og etter vi hadde lagt fra oss tingene, tok vi oss en spasertur i «Gamle Stavanger». Det var veldig koselig for meg, og til tross for den kalde og sterke vinden, likte jeg å gå blant de små fargerike husene på belegningssteinene. Vi kjøpte oss en kaffe for å holde varmen.
Koselig å spasere i disse fargerike gatene i Stavanger

Vi tilbrakte flere dager i Kristiansand. En av dagene gikk vi opp trappene i Ravnedalen for å se utsikten over byen. Vi hadde også en rusletur på Kvadraturen og tresse langs vannet. Selvfølgelig måtte vi også gå innom Fiskebrygga, og i nærheten fant vi min favoritt restaurant, Sjøhuset.
Sjøhuset har et flott glasshus, «Havet», hvor du kan nyte sjømat med utsikt over sjøen og båtene som var på vei inn til Fiskebrygga.
Dagen etter dro vi i Dyreparken. Jeg anbefaler å bruke en hel dag for å besøke Dyreparken. Og hvis du har små barn, er det usannsynlig at selv tre dager vil være nok for dem til å nyte alt Dyreparken har å by på, spesielt om sommeren.

Dyreparken i Kristiansand

Optimale tips for å planlegge ditt neste reiseeventyr på Norgesferie

1) Velg nøye dine reisemål: Utforsk spennende steder du vil besøke og velg med omhu.

2) Ta deg tid til å utforske: Planlegg grundig for å bli kjent med hvert sted. Dette kan inkludere museer og naturskjønne vandringer.

3) Optimaliser ditt opphold: For eksempel, ved å bo på ett hotell i 2-3 dager, kan du utforske flere interessante steder.

4) Lag en daglig reiserute: Organiser dine dager med spennende utflukter. Planlegg frokoster på lokale bakerier, besøk museer, ta turer i parker, og avslutt dagen på historiske steder, bryggerier, konserter eller eksklusive restauranter.

5) Ha en alternativ plan: For dårlig vær eller uforutsette henvendelser, ha alternative planer for interessante steder, og sjekk museets åpningstider, spesielt i helgene.

6) Effektiv reisetid: For bilturer, planlegg reisetiden sjenerøst. Unngå stress, ha muligheten til å stoppe for bilder, og vurder ladestopp for elektriske biler.

7) Prioriter hvile: Planlegg pauser mellom utfluktene. Velg en dag for avslapning på et spa eller stranden. Legg til en avslappende aktivitet etter lange dager, som en badstueopplevelse.

8) Revaluer og tilpass planen: Vurder og tilpass stopp og dager på hotell. Still deg spørsmål som: Er du sikker på dine valgte destinasjoner? Hva om været endrer planene? Har du nok tid til å hvile?

9) Forvent det uforutsette: Husk at enhver reise er uforutsigbar. Vær åpen for endringer i planene dine, da de kan føre til fantastiske opplevelser. Nyt hvert øyeblikk av reisen din!